Op deze site (de "site") kunt u prijzen en dienstregelingen van ferryovertochten en treinreizen vergelijken en reizen boeken. De eigenaar en beheerder van deze site is Direct Ferries Limited (in deze boekingsvoorwaarden ook "DFL" genoemd). Direct Ferries (RoI) Limited ("DF Ireland") is ook partij bij deze boekingsvoorwaarden en is verantwoordelijk voor het onderhandelen en afsluiten van boekingen namens DFL en int daarnaast de betalingen voor deze boekingen.
1. Toepasselijkheid
Deze boekingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle passagiersboekingen voor ferryovertochten en treinreizen via deze site of een DFL-callcenter en vervangen alle eerdere voorwaarden. In deze boekingsvoorwaarden: verwijst "u" naar de persoon die een reis boekt; verwijst "klant" naar elke persoon voor wie een reis wordt geboekt, inclusief u (indien van toepassing); verwijst "services" naar de diensten die DFL biedt, waaronder een zoekdienst voor ferryovertochten en treinreizen, een prijsvergelijkingsdienst en een boekingsdienst (in verband met deze laatste is DF Ireland verantwoordelijk voor het onderhandelen en afsluiten van boekingen en het innen van de betaling).
DFL kan deze boekingsvoorwaarden van tijd tot tijd aanpassen. Zulke wijzigingen gelden echter niet voor reeds geboekte reizen. Bewaar een kopie van de boekingsvoorwaarden die gelden op het moment dat u boekt, zodat u deze later opnieuw kunt raadplegen.
2. Partijen
DFL en DF Ireland exploiteren zelf geen ferry- of treindiensten. Deze diensten worden geleverd door de ferry- en treinmaatschappijen (de "exploitant(en)").
Als u een ferry of trein boekt, treedt DFL op als agent van de exploitanten maar voor bepaalde ferry- of treindiensten treedt DFL op als uw agent met betrekking tot het zoeken en boeken van ferry- of treindiensten. Wanneer DFL optreedt als uw agent, wijst u DFL aan als agent om namens u ferry- of treindiensten te vinden en bent u de opdrachtgever van DFL. Vervolgens boekt DF Ireland de ferryovertocht of treindienst uit naam van DFL. Beide gevallen (dus ongeacht of DFL als uw agent of als die van de exploitant optreedt) betekenen dat u een overeenkomst aangaat met de betreffende ferry- of treinmaatschappij, dat deze partij verantwoordelijk is voor de levering van de ferry- of treindienst aan u en dat u bij ontvangst van uw bevestiging gebonden bent aan de voorwaarden van de exploitant (zie hierover artikel 8 hieronder).
Elke ferryovertocht of treinreis die u via de site (of een DFL-callcenter) boekt, is onderworpen aan: (i) deze boekingsvoorwaarden, waarin de voorwaarden staan op basis waarvan DFL zijn diensten aan u verleent en op basis waarvan DF Ireland de boekingen uit naam van DFL onderhandelt en afsluit en de betalingen voor deze boekingen int, en (ii) de voorwaarden van de exploitanten van de ferry- of treindiensten, waarin de voorwaarden staan op basis waarvan de exploitanten de ferry- of treindiensten aan u leveren (de "voorwaarden van de exploitant"). De voorwaarden van de exploitant worden aan u beschikbaar gesteld voordat u een boeking afrondt. Het is uw verantwoordelijkheid om u op de hoogte te stellen van de voorwaarden van de exploitant. In geval van tegenstrijdigheden of inconsistenties tussen deze boekingsvoorwaarden en die van de exploitant, hebben de voorwaarden van de exploitant voorrang.
De persoon die via deze site of een DFL-callcenter een reis boekt, moet bevoegd zijn om die boeking uit naam van de eventuele andere klant(en) te doen. Door een reis te boeken bevestigt u dat elke klant ermee instemt dat deze boekingsvoorwaarden bindend voor hen zijn. De persoon die de reis boekt, is verantwoordelijk voor zijn of haar activiteiten op de site en de bescherming van de eventueel verstrekte persoonsgegevens, waaronder wachtwoorden, namen, paspoortgegevens en reisinformatie. De persoon die de reis boekt, moet ervoor zorgen dat alle door hem of haar verstrekte informatie juist en volledig is.
3. Tarieven en algemene informatie
De tarieven zijn gebaseerd op het type voertuig (voor zover van toepassing), het aantal passagiers, de route(s) en de reisdatums en -tijden. Uw boeking kan inhouden dat klanten op of binnen bepaalde datums en tijden moeten vertrekken en/of terugreizen. Wanneer een klant zich niet aan deze datums en tijden houdt, kan vervoer worden geweigerd en/of de boekingsgegevens en accommodatie worden gewijzigd en/of kunnen extra kosten gelden. Meer specifiek kan een klant het voordeel van eventuele kortingsprijzen verliezen en de volledige tarieven in rekening gebracht krijgen. De in deze paragraaf bedoelde extra kosten kunnen zonder verder overleg met u in rekening worden gebracht op de creditkaart of betaalpas die u bij het boeken hebt gebruikt.
Plaatsen voor voertuigen en passagiers en de accommodatie aan boord zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid en zijn mogelijk niet altijd beschikbaar. Aan promotionele tarieven zijn aanvullende speciale voorwaarden verbonden, waaronder de algemene voorwaarde dat wanneer een deel van de reis niet wordt gebruikt, DFL of de exploitant het recht heeft om aanvullende kosten bij u in rekening te brengen. Tot het moment waarop de boeking wordt bevestigd, hebben DFL en DF Ireland het recht alle getoonde tarieven te wijzigen, onder meer in het geval dat exploitanten hun tarieven aanpassen (bijvoorbeeld vanwege koersschommelingen, olieprijzen en wetswijzigingen). Als de prijs van uw boeking tussen het plaatsen van de bestelling en de bevestiging wijzigt, zal DFL of DF Ireland de boeking bevestigen als de prijs is gedaald (en alleen de daadwerkelijke prijs bij u in rekening brengen). Als de prijs echter is gestegen, zal DFL of DF Ireland contact met u opnemen voor instructies.
Voor dakkoffers, fietsenrekken en andere op een voertuig aangebrachte items die geen onderdeel zijn van de carrosserie gelden aanvullende kosten.
Niet alle exploitanten beschikken over de faciliteiten om boekingen van personen met een (mobiliteits)beperking te aanvaarden. Vraag op het moment van boeken na of de exploitant over de door de klant(en) vereiste faciliteiten beschikt.
4. Vertrekschema's
Alle vertrek- en aankomsttijden zijn schattingen van de exploitant en worden in de plaatselijke tijd aangegeven. Kijk voor meer informatie in uw boekingsbevestiging. Ons advies is om bij de exploitant na te vragen of er wijzigingen zijn voordat u aan uw reis begint. Vaarschema's kunnen ontregeld zijn en/of oversteektijden verlengd of geannuleerd als gevolg van slecht weer en/of getijden en/of andere omstandigheden.
Het kan om uiteenlopende operationele, technische of planningsgerelateerde redenen noodzakelijk zijn om het schip, vertrek- of aankomstpunt van een afvaart te wijzigen of de beschikbare voorzieningen/diensten te wijzigen of terug te trekken.
DFL en DF Ireland aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor kosten of ongemak als gevolg van zulke omstandigheden. Indien mogelijk zal DFL wel proberen u in kennis te stellen via de contactgegevens die u tijdens het boeken hebt opgegeven. De aansprakelijkheid van de exploitant in zulke gevallen is onderworpen aan de voorwaarden van de exploitant.
5. Dieren
Vervoer van dieren is alleen toegestaan als de klant DFL voorafgaand aan het boeken in kennis stelt. Bij het vervoer van dieren moet worden voldaan aan alle geldende wettelijke voorschriften en de eisen van de exploitant. Aan het vervoer van dieren kunnen extra kosten verbonden zijn en er kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld. Win advies in bij uw dierenarts of de bevoegde autoriteit voordat u boekt. De dieren vallen onder uw wettelijke verantwoordelijkheid en u alleen bent ervoor verantwoordelijk dat u alle vereiste documenten en toestemming regelt.
6. Vracht- en commerciële passagiersvoertuigen
Op het vervoer van vracht- en commerciële passagiersvoertuigen zijn speciale voorwaarden en tarieven van toepassing. In alle gevallen is het de exploitant die de definitie van een vrachtvoertuig bepaalt en beslist of een speciaal tarief van toepassing is.
Uitsluitend als leidraad geldt dat er speciale tarieven gelden voor voertuigen langer dan 6,5 meter die specifiek gebouwd of aangepast zijn voor vrachtvervoer, ongeacht of ze goederen vervoeren, alsook voor voertuigen met andere specificaties die handelswaren vervoeren of die een reis met een commercieel doel maken. In het geval dat een voertuig in de boeking is opgegeven als een auto of privévoertuig maar de exploitant vaststelt dat er sprake is van een vrachtvoertuig, wordt het volledige tarief gerekend en/of het vervoer geweigerd zonder terugbetaling. Neem voor meer informatie over vrachttarieven en -prijzen contact op met de vrachtafdeling van DFL op (+44) 01473 370 915.
Er kan een ander tarief gelden voor commerciële passagiersvoertuigen langer dan 6,5 meter die gebouwd of aangepast zijn voor het vervoer van 8 of meer personen en/of die niet als privévoertuig worden ingedeeld door de ferryexploitant. In het geval dat een voertuig in de boeking is opgegeven als een auto of privévoertuig en er vervolgens wordt vastgesteld dat er sprake is van een commercieel passagiersvoertuig, wordt het volledige tarief gerekend en/of het vervoer geweigerd zonder terugbetaling.
7. Gevaarlijke stoffen
DFL en de exploitanten accepteren geen boekingen voor voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren. In sommige omstandigheden vallen hieronder ook voertuigen die op LPG rijden. In sommige omstandigheden kan schriftelijke toestemming worden gekregen van de exploitant. Aan deze toestemming kunnen extra kosten en voorwaarden verbonden zijn. U bent aansprakelijk tegenover de exploitant voor het vervoer van zulke stoffen, ongeacht of u ze hebt aangeven of niet. Als u gevaarlijke stoffen probeert te vervoeren die u niet hebt aangegeven, kan meereizen worden geweigerd zonder terugbetaling.
8. Bevestiging en betaling
Behalve als u een kredietaccount hebt bij DFL of DF Ireland, moet u telkens betalen op het moment dat u boekt. Daarna pas volgt een bevestiging. Betalingen moeten worden overgemaakt aan DF Ireland, dat verantwoordelijk is voor het aanvaarden van betalingen namens DFL. Betalen is mogelijk met een creditcard of betaalpas. Voor zakelijke/commerciële kaarten geldt een toeslag van 2%. Voor consumentencreditcards die zijn uitgegeven door een buiten de EER gevestigde bank geldt een toeslag van 2%.
Wanneer u contact opneemt met DFL om te boeken en de kosten voor alle in de boeking inbegrepen klanten volledig betaald hebt aan DF Ireland, zal DFL een bevestigingsbericht sturen waarin de gegevens van uw reservering staan vermeld en andere informatie wordt verstrekt op basis van de door u doorgegeven informatie. De overeenkomst tussen u en de exploitant(en) komt pas tot stand op het moment dat het bevestigingsbericht aan u wordt verstrekt. Als u niet binnen 24 uur na het boeken een bevestigingsbericht van DFL hebt ontvangen, moet u contact opnemen met het klantenserviceteam via help.directferries.com.
DFL is op geen enkele manier verplicht een bevestigingsbericht te verstrekken als er na uw boeking een probleem optreedt waardoor het naar het redelijke oordeel van DFL niet langer mogelijk is om de boeking te bevestigen. DFL zal geen bevestigingsbericht verstrekken als DFL of DF Ireland constateren dat de prijs van de reis een fout bevat of als de reis niet meer beschikbaar is. Als DFL uw boeking om welke reden dan ook niet kan bevestigen, stelt DFL u hiervan op de hoogte en wordt uw boeking niet verder verwerkt. DF Ireland regelt vervolgens een terugbetaling voor enig deel van de boeking dat u al hebt betaald, behalve als u besluit dat u dit bedrag voor een andere boeking wilt gebruiken.
U stemt ermee in dat de gegevens die DFL opslaat in zijn informatiesystemen (of die van dienstverleners van DFL) het bewijs zijn van uw boeking en de details daarvan. Als u met een betaalpas of creditcard betaalt, wordt het (resterende) bedrag van die kaart afgeschreven op het moment dat u boekt.
Afhankelijk van het gekozen tickettype en het aantal passagiers (en dus de waarde van het ticket), worden de ticketkosten vermeerderd met servicekosten (te betalen aan DF Ireland, dat verantwoordelijk is voor het aanvaarden van betalingen uit naam van DFL). Deze kosten worden aangegeven voordat u de boeking bevestigt.
9. Annulering
Als het gekochte ticket annuleerbaar is, kan de boeking worden geannuleerd en worden er annuleringskosten in rekening gebracht zoals bepaald in deze boekingsvoorwaarden en de voorwaarden van de exploitant. Tickets op basis van een actie of speciale aanbieding komen mogelijk niet in aanmerking voor terugbetaling. Controleer dit op het moment van boeken in de voorwaarden van de exploitant en vraag bij DFL of u een boeking kunt annuleren en of het ticket gekoppeld is aan aanvullende voorwaarden die inhouden dat er geen terugbetaling wordt gegeven.
Als u annuleert, krijgt u de volgende annuleringskosten van DFL/DF Ireland in rekening gebracht, plus de eventuele kosten die de exploitant rekent.
De annuleringskosten van DFL/DF Ireland hangen af van de manier waarop u de boeking annuleert: via “My Account” op de portal (“online”) of per telefoon en/of e-mail (“offline”).
Kosten voor het gebruik van een betaalkaart voor een boeking komen niet in aanmerking voor terugbetaling. Aanbetalingen voor boekingen komen niet in aanmerking voor terugbetaling. Als een klant geen gebruikmaakt van de ferry- of treinreis waarop de boeking betrekking heeft, heeft u uitsluitend recht op terugbetaling zoals bepaald in de voorwaarden van de betreffende exploitant.
Annuleren om elke reden (optioneel extra)
De voorwaarden voor Annuleren om elke reden zoals beschreven in dit artikel gelden uitsluitend als u bij het boeken de optie Annuleren om elke reden hebt geselecteerd en betaald.
Koala - Last-minute Flex - Annuleren om welke reden dan ook (extra optie)
Met de service 'Annuleren zonder reden' kunnen passagiers hun boeking tot 2 uur voor vertrek annuleren, zonder opgaaf van redenen of rechtvaardiging.
Artikel 1 - Wat de service Annuleren zonder reden inhoudt
Artikel 2 - Wat de service Annuleren zonder reden niet inhoudt
Artikel 3 - Wat de service Annuleren zonder reden kost
Artikel 4 - Hoe kan ik een terugbetaling krijgen?
Artikel 5 - Aanvang en duur van de service Annuleren zonder reden
Artikel 6 - Uitzondering op het recht van herroeping
Koala - Annuleren om elke reden / Annuleren zonder reden (optioneel extra)
Met de service Annuleren zonder reden kunnen passagiers tot 2 dagen (48 uur) vóór de vertrektijd van de heenreis hun boeking annuleren zonder dat ze een reden of rechtvaardiging hoeven te geven.
Artikel 1 - Wat de service Annuleren zonder reden inhoudt
Artikel 2 - Wat de service Annuleren zonder reden niet inhoudt
Artikel 3 - Wat de service Annuleren zonder reden kost
Artikel 4 - Hoe kan ik een terugbetaling krijgen?
Artikel 5 - Aanvang en duur van de service Annuleren zonder reden
Artikel 6 - Uitzondering op het recht van herroeping
10. Wijzigingskosten
Wijziging van een boeking is alleen mogelijk als de exploitant en de geldende voorwaarden van de exploitant voor uw ticket(s) dat toestaan. Sommige boekingen, bijvoorbeeld die op basis van een promotioneel of speciaal tarief, kunnen niet worden gewijzigd. Voor sommige boekingen kan een exploitant wijzigingskosten rekenen, plus het eventuele verschil tussen het geboekte en het nieuwe tarief. U moet op het moment van boeken in de voorwaarden van de exploitant controleren en bij DFL navragen of u een boeking kunt wijzigen.
Voor alle wijzigingen die u aanbrengt, krijgt u de volgende administratiekosten van DFL/DF Ireland in rekening gebracht, plus de kosten die de vervoerder eventueel rekent.
De wijzigingskosten van DFL/DF Ireland hangen ervan af of u de wijzigingen online of offline doorvoert (zie artikel 9 voor de definities hiervan):
11. Inchecken
De uiterste inchecktijden zijn de tijden die tijdens het boeken zijn aangegeven. Deze tijden staan ook in de boekingsbevestiging vermeld. Als een klant op de uiterste inchecktijd niet klaar is om aan boord van de trein of ferry te gaan, wordt instappen niet gegarandeerd omdat er mogelijk wachtlijsten zijn geaccepteerd. Van klanten die speciale behoeften hebben of toestemming hebben gekregen van DFL om dieren of gevaarlijke goederen te vervoeren, wordt in het algemeen verwacht dat ze eerder inchecken zoals aangegeven in de boekingsbevestiging.
De exploitant beslist als enige of passagiers, hun voertuig of bagage aan boord mogen. Klanten moeten steeds over alle vereiste documenten beschikken voor toelating tot alle landen die zij willen bezoeken en voor terugkeer naar het land van vertrek.
Het is uw verantwoordelijkheid om bij elke klant ervoor te zorgen dat de naam op het ticket overeenkomt met de naam in het paspoort. Zo niet, dan kan de klant mogelijk niet reizen en is een eventuele reisverzekering mogelijk niet geldig. Indien de naam van de klant tussen de boekingsdatum en de reisdatum verandert (bijvoorbeeld na een huwelijk), moet u DFL hiervan op de hoogte stellen via help.directferries.com.
12. Uw verantwoordelijkheid
U bent tegenover DFL, DF Ireland en de exploitant verplicht om ervoor te zorgen dat u volledig voldoet aan deze boekingsvoorwaarden, de voorwaarden van de exploitant en eventuele aanvullende vereisten die door de wet of exploitant worden gesteld. Verder moet u ervoor zorgen dat u juiste en volledige informatie verstrekt met betrekking tot uw boeking, inclusief over het voertuig en de passagiers.
13. Dwingend recht
Op uw boeking zijn alle dwingende wetten en verdragen van toepassing die gelden voor de geboekte ferry of trein. Hierbij wijzen we u specifiek op het Verdrag van Athene betreffende het vervoer van passagiers en hun bagage over zee van 1974, waarin verplichtingen worden opgelegd aan vervoerders maar ook beperkingen worden gesteld aan hun aansprakelijkheid. Het Verdrag van Athene is niet van toepassing op treinreizen, aangezien deze niet worden uitgevoerd door een vervoerder van passagiers over zee.
14. Gebeurtenissen buiten de redelijke controle van de partijen
Indien een door u geboekte reis ernstig gehinderd wordt door een onvoorziene gebeurtenis die buiten de invloed van de exploitant of ons ligt en die de exploitant of wij met alle gepaste zorg niet kunnen voorkomen, geldt het volgende:
Onvoorziene gebeurtenissen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, oorlog, overheidsmaatregelen die reizen naar het land in kwestie verhinderen of beperken, falen of faillissement van de operator, andere ernstige problemen zoals terrorisme, aanzienlijke risico's voor de volksgezondheid zoals het uitbreken van een ernstige ziekte op de bestemming, pandemieën of epidemieën, of natuurrampen zoals orkanen, aardbevingen of ongunstige weersomstandigheden die het onmogelijk maken veilig naar de overeengekomen bestemming te reizen.
15. Aansprakelijkheid van DFL en DF Ireland
Noch DFL, noch DF Ireland is verantwoordelijk voor de geleverde ferry- of treindiensten. Tot de verantwoordelijkheid van DFL behoort:
DFL en DF Ireland zijn niet verantwoordelijk voor informatie die niet door DFL of DF Ireland is gepubliceerd, met inbegrip van informatie die wordt gepubliceerd op de website van een exploitant en incorrecte informatie die een exploitant aan DFL of DF Ireland verstrekt.
Het contract voor de uitvoering van de reis is tussen u en de exploitant. Hierop zijn de voorwaarden van de exploitant van toepassing. Dit betekent dat DFL en DF Ireland op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de reis. DFL en DF Ireland zijn niet aansprakelijk wanneer u op welke wijze dan ook schade of verlies lijdt door het niet of niet naar behoren uitvoeren van de reis door de exploitant, ook niet wanneer dit het gevolg is van het insolvent worden van de exploitant of het anderszins staken van de bedrijfsactiviteiten door de exploitant. In zulke gevallen zijn DFL en DF Ireland niet verplicht restitutie aan u te verlenen. Als bescherming tegen dit risico raadt DFL u aan een reisverzekering af te sluiten die dekking biedt voor niet-nakoming door een eindleverancier. Lees de polis van de reisverzekering die u aanschaft zorgvuldig, zodat u precies weet welke risico's uw polis dekt.
Neem in geval van vragen of twijfels over uw geboekte reis rechtstreeks contact op met de exploitant van de reis.
16. Beperking van aansprakelijkheid
Voor (i) schade als gevolg van fraude of bedrieglijke voorstelling van zaken door ons, (ii) schade voortvloeiend uit fataal of persoonlijk letsel veroorzaakt door onze nalatigheid of (iii) enige andere schade waarvoor de geldende wetgeving uitsluiting of beperking niet toestaat, beperken DFL en DF Ireland hun aansprakelijkheid niet. In alle andere opzichten zijn DFL en DF Ireland uitsluitend aansprakelijk voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit: (a) schending van een wettelijke zorgplicht door ons dan wel (b) schending van deze boekingsvoorwaarden door ons, waarbij de gezamenlijke aansprakelijkheid van DFL en DF Ireland steeds beperkt is tot tweemaal het door u betaalde bedrag voor de boeking met betrekking tot de relevante klant.
Aanspraken op schadevergoeding tegen DFL of DF Ireland worden beperkt of uitgesloten voor zover het te leveren arrangement onderworpen is aan internationale verdragen of andere wettelijke voorschriften die strekken tot uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid. Aansprakelijkheid voor vervoer over zee wordt geregeld door de van toepassing zijnde bepalingen in internationale verdragen, waaronder het Verdrag van Athene. Dit Verdrag omvat een beperking van de aansprakelijkheid van de exploitant voor scheepvaartincidenten en voor schuld of nalatigheid.
17. Klachten
Klachten over de service moeten zo snel mogelijk, en elk geval binnen 14 dagen na het einde van uw boeking, worden gemeld aan DFL. Dit kan per post of door te e-mailen naar complaints@directferries.com.
U kunt ook gebruikmaken van het Online Dispute Resolution-platform (ODR-platform) van de Europese Commissie op http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Het ODR-platform is een manier om uw klacht te registreren bij DFL. Op dit platform wordt niet bepaald hoe uw klacht moet worden opgelost.
Als u een klacht wilt indienen over een voorval tijdens uw reis, neemt u voor een oplossing direct contact op met de exploitant via de op de site vermelde gegevens.
18. Algemeen
Deze boekingsvoorwaarden worden beheerst door het recht van Engeland en Wales. U gaat ermee akkoord dat de Engelse rechter bevoegd is om kennis te nemen van en uitspraak te doen over alle geschillen over de uitleg van deze voorwaarden. Als u echter in Schotland of Noord-Ierland woont, mag u ook voor het recht en de rechtbanken daar kiezen.
Indien een bepaling van deze boekingsvoorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig, onwettig of onuitvoerbaar wordt verklaard door een rechtbank of een andere bevoegde instantie in een rechtsgebied, wordt deze bepaling of het betreffende deel daarvan, voor zover noodzakelijk, niet geacht deel uit te maken van deze overeenkomst met u en blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
© Direct Ferries Limited, 2-3 Three Rivers Business Centre, Felixstowe Road, Ipswich, Suffolk IP10 0BF, United Kingdom. Bedrijfsregistratienummer: 03865405
© Direct Ferries (RoI) Limited, Work Hub, 77 Camden Street, Dublin D02 XE80, Ireland. Bedrijfsregistratienummer: 721008